Základní škola Libčice nad Vltavou, okres Praha-západ

Prevence šikanování – informace pro rodiče

Co dělat, když má rodič podezření na šikanu svého dítěte ve škole

Vážení rodiče,

jelikož žádná škola není zcela imunní proti výskytu šikanování, prosíme Vás o spolupráci. Chceme být připraveni zachytit případné ubližování silnějších slabším hned v počátku a účinně takové bezpráví zastavit. S tímto záměrem jsme vytvořili program proti šikanování. Jeho důležitou součástí je spolupráce nás pedagogů s Vámi – rodiči. Prosíme Vás proto o pomoc. Kdybyste měli podezření či dokonce jistotu, že je Vašemu dítěti ubližováno, bezprostředně se na nás obraťte (na třídního učitele/třídní učitelku, školní metodičku prevence, výchovnou poradkyni, školní psycholožku či ředitelku školy). Vaši informaci budeme brát velmi vážně a situaci budeme odborně a bezpečně řešit.

 

Děkujeme.

 

Definice šikany: Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků.  Je to cílené a opakované užití fyzických a psychických útoků jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Pavel Říčan upozorňuje na to, že jako šikanu obvykle neoznačujeme občasnou rvačku nebo hádku přibližně fyzicky stejně vybavených soupeřů.

Odhalení šikany: Je třeba, aby rodiče a učitelé byli vnímaví k chování dětí, neboť existují přímé a nepřímé znaky šikanování.

Rodiče žáků by si měli všímat především těchto možných signálů šikanování:

  • Za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi.
  • Dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by si telefonovalo apod.
  • Dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem.
  • Nechuť jít ráno do školy (zvláště když dříve mělo dítě školu rádo). Dítě odkládá odchod z domova, případně je na něm možno i pozorovat strach.
  • Ztráta chuti k jídlu.
  • Dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty, prosí dovoz či odvoz autem.
  • Dítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu).
  • Usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např. „Nechte mě!“
  • Dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně.
  • Dítě bývá doma smutné či apatické nebo se objevují výkyvy nálad. 
  • Zmínky o možné sebevraždě.
  • Odmítá svěřit se s tím, co je trápí.
  • Dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká, že je ztratilo), případně doma krade peníze.
  • Dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí.
  • Dítě je neobvykle, nečekaně agresivní k sourozencům nebo jiným dětem, možná projevuje i zlobu vůči rodičům.
  • Dítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno zvrací, snaží se zůstat doma.
  • Své zdravotní obtíže může přehánět, případně i simulovat (manipulace s teploměrem apod.).
  • Dítě se vyhýbá docházce do školy.
  • Dítě se zdržuje doma víc než mělo ve zvyku.

 

Kontakty na vedení a pedagogické pracovníky školy jsou na webových stránkách ZŠ Libčice.

 

Ředitelka školy: Mgr. Drahomíra Raveane

Zástupce ředitelky: Petr Lukáš Michalíček

Výchovná poradkyně: Mgr. Martina Brondičová

Metodička prevence: Mgr. Jana Dušánková

Školní psycholožka: Mgr. Zuzana Mošovská