Školní zralost
aneb co by mělo dítě zvládat před nástupem do školy
- Tělesná školní zralost
- Vhodná se jeví konzultace s dětským lékařem v případě časté nemocnosti dítěte, vážnějšího onemocnění, u nedonošených dětí, malého vzrůstu – fyzické nároky školy
- u dětského lékaře orientační posouzení školní zralosti ® někdy bývá dětský lékař iniciátorem odkladu školní docházky
- k realizaci OŠD je třeba jeho doporučení
- Motorika
- Hrubá motorika – dostatečná tělesná obratnost, koordinace pohybů, rovnováha, pohybové aktivity – zapojení v kolektivu (vhodný je tedy dostatek pohybu a příležitosti k aktivitám), koordinace pohybů (skákání, lezení, hry s míčem, plavání, chůze, běh v terénu, pohyb s hudbou atd., ventilace přebytečné energie pohybem – hra, sport)
- Jemná motorika: rukodělné činnosti (navlékání korálků, stříhání, malování, lepení, uzlování, hry se stavebnicemi a společenské hry) – výrazný vliv na grafomotoriku, vizuomotoriku; pokud se dětem nedaří – tyto činnosti nevyhledávají, nejsou jim příjemné, nerozvíjejí se v nich
- Grafomotorika: správný a fixovaný úchop tužky, vybarvování ploch bez přetahování, nedotažení, schopnost napodobit geometrické tvary, schopnost správně zobrazovat kresbu postavy, která by měla být bohatá na detaily, propracovaná, ve správných proporcích (postava, oči, uši, 5 prstů)
- Lateralita ruky a oka: dítě by již mělo mít vyhraněné, která ruka (a oko) je dominantní
- Předškolní znalosti a dovednosti
- Všeobecná informovanost
- dítě by mělo správně uvést své jméno a příjmení, věk, bydliště, mělo by znát členy své rodiny, orientovat se v čase (znát roční období, dny v týdnu atp.)
- Zrakové vnímání
- Dítě by mělo znát jednotlivé barvy, ideálně i odstíny, mělo by být schopné vnímat části a celek (zvládnout např. puzzle), vnímat figuru a pozadí
- Dítě by mělo být schopné odlišit od sebe různé tvary a základní tvary i pojmenovat (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), mělo by znát tvary alespoň některých písmen a číslic, najít rozdíly mezi dvěma podobnými obrázky
- Sluchové vnímání
- Dítě dokáže poznat, odkud přichází zvuk, pozná předměty podle zvuku, naslouchá pohádce
- Dítě dokáže sluchem rozlišit podobné zvuky, dokáže identifikovat první a ideálně i poslední písmeno ve slově
- Časová a prostorová orientace
- Dítě rozezná, co je nahoře x dole, co je vpředu x vzadu, co je vlevo x vpravo
- Dítě pozná, který je den, jaké je roční období, chápe pojmy včera x dnes x zítra
- Matematická představa
- Dítě rozliší, co je malé x velké, hodně x málo, nízký x vysoký, menší x větší, kratší x delší, více x méně x stejně, chápe „o jednu více x méně)
- Dítě rozdělí předměty podle barvy, velikosti, tvaru, chápe, který předmět mezi ostatní nepatří
- Dítě dokáže předměty seřadit podle určitého kritéria¨
- Dítě vyjmenuje číselnou řadu a orientuje se na ní – umí spočítat předměty, vzít stejný počet)
- Pracovní a sociální zralost – nelze tolik ovlivnit nácvikem, velký podíl biologického zrání
- Pozornost – dítě by mělo vydržet u zadávaných úkolů, neutíkat od nich
- Vytrvalost – zůstat u dané činnosti, i když mě nebaví, dostatečná motivace a vůle
- Samostatnost - dítě nepotřebuje řízení zvenčí, je schopno dle instrukcí úkol zvládnout samo, umí si adekvátně poradit v problematické situaci (někdo mu vezme hračku…)
- Sebeobsluha – zavázání tkaniček, knoflíky, oblékání (obrácení oděvu, zapne zip…), jídlo (namaže si chleba)
- Sociální zralost a citový vývoj – adaptace na změny, vázanost na rodiče, zvládnutí neúspěchu; zapojení do vrstevnického kolektivu, respektování pravidel a hranic
- Řeč
- Dítě by mělo správně vyslovovat všechny hlásky, toleruje se nesprávná výslovnost R, Ř
- Dítě by mělo umět v krátkosti plynule vyprávět o rodině, zájmech či trávení volného času
- Dítě má mít dostatečnou slovní zásobu a zvládat i gramatické jevy řeči - správně skloňovat, časovat, skládat slova ve větě ve správném pořadí